perjantai 3. tammikuuta 2014

Raakasuklaapatukat




















Tämä ohje on varmaan tämän hetken suosikkini kaikista raakaherkkuohjeista. Ohje on peräisin raakaherkkukirjasta "Secret Alchemy by Smoothie Studio - reseptikirja 2013". Voin suositella koko kirjaa! Siellä patukat oli nimetty "Snickerseiksi". Tämä nimi ohjasi minua ja muitakin kanssani yhdessä reseptiä kokeilleita muuntamaan ohjetta vielä vähän enemmän snickersien suuntaan. Pieniä muutoksia on taas tehty ja joka kerta kun patukoita olen tehnyt, olen muunnellut ohjetta vähän sen mukaan mitä aineksia kotona sattuu olemaan. Tässä jonkinlainen perusversio ohjeesta.

Pähkinäpohja:
4 dl cashewpähkinöitä
3 dl kookoshiutaleita
1 dl luomumaapähkinävoita
1 dl siemeniä (auringonkukan, seesamin...)
4 rkl kookosöljyä
1 dl kookospalmusokeria
0,5 - 1 tl ruususuolaa

Blendaa kaikki pohjan ainekset melko tasaiseksi massaksi esim. tehokkaalla blenderillä. Levitä esim. pitkulaiseen vuokaan leivinpaperin päälle tasaiseksi 0,5 - 1 cm. paksuiseksi kerrokseksi. Voit tehdä myös konvehtityyppisiä pikkupatukoita silikonisuklaamuoteilla, jolloin laita muotti puolilleen pähkinämassaa. Aseta pähkinäpohjat pakastimeen toffeen valmistuksen ajaksi.

Toffee:
2 dl kookoshiutaleita
2 dl muuten pehmeitä tai liotettuja taateleita
1 dl sulatettua kookosöljyä
4 rkl lucumaa
2 rkl hunajaa
0,25 tl ruususuolaa

Blendaa toffeen ainekset mahdollisimman sileäksi massaksi. Levitä toffeemassa pähkinäpohjien päälle ja tasoita. Laita takaisin pakastimeen.

Leikkaa jähmettynyt pähkinätoffeepohja sopiviksi palasiksi ja dippaa sulaan suklaaseen tai raakasuklaaseen:

Suklaakuoren osalta olen itse vähän oikaissut tässä raakasuklaa-asiassa. Olen välillä sulattanut kaupan tummaa suklaata ja dipannut patukat siihen. Välillä olen sulattanut kaupan suklaan sekaan vähän kaakaomassaa ja kaakaovoita, jolloin olen saanut massasta vähän juoksevampaa. Alkuperäisessä ohjeessa suoklaakuoren ohje oli tällainen:

1 dl kaakaomassaa
1 dl kaakovoita
4 rkl tocoa
4 rkl carobsiirappia
4 rkl kookospalmutomusokeria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti